Fix Drought Problems

راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

نگار زارعی پور
Fix Drought Problems راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

راه كارهاي حين بحران خشكسالي: 
يكي از تفاوتهاي اساسي مديريت بحرانهاي خشكسالي يا بحران ناشي ساير بلايايي طبيعي در وقوع تدريجي بحران خشكسالي است. در اين شرايط امكان ارايه هشدارها و برنامه¬ريزي ها امكان پذ ير بوده و به عبارتي فرصت برنامه ريزي را به برنامه ريزان و مسئولان ميدهد. در كل به منظور مديريت بحران خشكسالي لازم است طرح مديريت جامع تهيه گردد كه در هنگام وقوع خشكسالي به مورد اجرا گذاشته شود. در طرح مذكور مطالعات مختلفي صورت مي گيرد كه طي آن ضمن بررسي جوانب مختلف موضوع وظايف افراد و سازمانهاي مسئوول براي حل معضل مشخص و ارايه مي¬شود. از بهترين مواردي كه در طرح جامع خشكسالي بايد مورد توجه قرار گيرد مي توان به موارد ذيل اشاره كرد.
الف) شناسايي ظرفيتهاي مقابله با ضايعات ناشي از خشكسالي: 
يكي از بهترين موضوعات پس از مشخص شدن شدت خشكسالي در يك منطقه بررسي ظرفيتها و امكانات در منطقه وقوع براي كاهش خسارتهاي خشكسالي است. از جمله اين موارد بررسي درآمدها، سرمايه گذاري¬ها اعتبارات و تسهيلات مالي مي باشد. وجود تاسيسات نگهداري ميوه، سبزيجات، گوشت و علوفه از مهمترين مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.  ميزان تسهلات مالي و منشا تامين آنها  براي كمك به آسيب ديدگان و نحوي هزينه كردن آن نيز بر مبناي شاخص هاي متعدد مشخص گردد.
ب) تشكيل جلسات مشورتي با كار شناسان و بهره¬برداران: 
يكي از مهمترين مواردي كه در مديريت بحران نقش اساسي دارد اطلاع رساني شرايط و ايجاد فضاي مقابله در مردم است. به همين منظور با تشكيل جلسات و توجيه شرايط، ايجاد فضاي مقابله را در مردم به وجود آورد و با مشاركت مردم در طرحهاي صرفه جويي در مصرف آب، حذف فعاليتهاي پر مصرف آب مي توان موفقيت برنامه هاي جامع مهار خشكسالي را افزايش داد. در مواردي كارشناسان و مردم بومي داراي تجربيات ارزنده اي هستند كه در جلسات مشورتي بايد از نظرات آنها استفاده نمود و به مورد اجرا گذاشت.
ج) تهيه برنامه تامين كمبود آب: 
تامين اضطراري آب مي تواند از طرق مختلف صورت گيرد كه از جمله مهمترين موارد آن از طريق بطري هاي آب و يا تانكرهاي آب رساني است. در افقهاي بلند مدت مي توان از طريق لوله هاي انتقال آب اين مهم را انجام داد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 30 دی 1396 | 1:47 | نویسنده : نگار زارعی پور |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.